SPONSOR GŁÓWNY

Energa

ORGANIZATOR

WP.pl

 

Plebiscyt "Świetlna stolica Polski" zakończony

Wkrótce ogłoszenie wyników

Zobacz galerie

 

Konkurs "Jaśnie galerie" zakończony

Wkrótce ogłoszenie wyników

Zobacz galerie finałową

Poradniki
Zakupy przez internet – fakty i mity

Źródło: shutterstock.com | 27.02.2017

Nabywanie rzeczy bez wychodzenia z domu to jeden z najlepszych wynalazków ostatnich lat. Pozwala on w zaciszu własnego mieszkania dokonać wyboru upragnionego towaru, zamówić go, a następnie otrzymać do rąk własnych. Niestety niektórzy z nas wciąż obawiają tej ścieżki zakupów lub też nie znają swoich praw. Jakie są fakty i mity dotyczące tego tematu?

Ponad połowa Polaków kupuje w internecie

FAKT: Jak wykazał opublikowany w 2016 r. raport PwC „Klient w świecie cyfrowym”, obecnie aż 55 proc. Polaków, kupując towary lub usługi, stawia na elektroniczne kanały sprzedaży. Ciekawy jest też fakt, że z pozostałej grupy osób aż 43 proc. przed zakupieniem danego produktu szuka informacji o nim w internecie.

Zakupy przez internet są ryzykowne. Sklep nie przyjmie sukienki, jeśli podstawą zwrotu będzie jedynie fakt, że jest na mnie za duża

MIT: Konsument ma prawo w terminie 14 dni kalendarzowych od otrzymania towaru złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Odsyłając towar, warto sprawdzić na stronie sklepu zasady dotyczące zwrotów, ponieważ część z nich sama bezkosztowo odbiera rzeczy od konsumenta, w przypadku innych koszt przesyłki pokrywa nabywca.

Sklepy internetowe nie przyjmują zwrotów żywności

FAKT: zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) prawo do odstąpienia od umowy zawartej ze sklepem internetowym nie dotyczy rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do użycia.

Jeśli chcę zwrócić dany, towar muszę złożyć przedsiębiorcy, u którego nabyłem produkt, oświadczenie na piśmie

FAKT: Nie wystarczy samo odesłanie przedmiotu do sklepu. Konsument musi także przesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Tego typu formularz dołączono do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Możemy go też przygotować samodzielnie lub skorzystać z formularza udostępnionego przez sklep.

Kupiłem przez internet kilka koszul. Chcę je zwrócić, ale sklep internetowy odpisał, że konieczne jest podanie powodu

MIT: Klient ma prawo zwrócić przedmiot zakupiony przez internet bez podawania powodu. Oczywiście obowiązują go zasady wskazane w ustawie o prawach konsumenta (14-dniowy termin, konieczność odesłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy).

Zakupiłeś bilet na koncert, ale nie możesz na niego iść. Sklep na pewno przyjmie twój bilet

MIT: Ustawa nie gwarantuje prawa do odstąpienia od umowy kupna – sprzedaży w przypadku usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeśli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi. Dlatego nim kupimy bilety na koncert ulubionego artysty, upewnijmy się, że jego termin nie koliduje np. inną ważną dla nas datą. Sprawdźmy też dokładnie regulamin sklepu, ponieważ niektóre z nich pozwalają na dokonywanie zwrotów.

Kurier przyniósł ci zamówiony przez internet program komputerowy. Zdjąłeś z niego folię, jednak rozmyśliłeś się i uważasz, że skoro nie uruchamiałeś go, masz prawo do zwrotu

MIT: Ustawodawca nie zagwarantował możliwości zwrotu programów komputerowych, które dostarczane są w zapieczętowanych opakowaniach, jeśli zostały one otwarte po dostarczeniu.

A jeśli już mowa o opakowaniach. Wyrzuciłam karton od zamówionych przez internet butów. Chcę je jednak odesłać do sklepu, ponieważ są za małe. Od sklepu otrzymałam informację, że w tym przypadku nie mam możliwości dokonania zwrotu z racji braku oryginalnego opakowania

MIT: Sprzedawca nie ma prawa zastrzec sobie, że przyjmuje zwroty tylko w oryginalnych, nienaruszonych opakowaniach. Nie dotyczy to rzeczy dostarczanych w zapieczętowanych opakowaniach, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Zatem nie zwrócimy bez podawania przyczyny i w terminie 14 dniu od daty otrzymania np. otwartego opakowania wacików kosmetycznych.

Zakupy przez internet to duże ułatwienie. Ustawodawca przygotował wiele paragrafów, które dobrze zabezpieczają interesy konsumenta. Pamiętajmy jednak, o tym, że zasady dotyczące zwrotów dotyczą nie tylko sprzedawców, lecz również nas – kupujących.

 

Monika Czarnocka

 

Partnerem artykułu jest Energa – współorganizator akcji „Świeć się z Energą” oraz oficjalny sklep internetowy akcji sklep.energa.pl.

Poleć ten artykuł znajomym